středa 28. ledna 2009

Vyuka dejin ve skolach, vyzva KSCM.

Předsedkyně Pražské rady KSČM Marta Semelová vyzývá, aby české školy změnily osnovy výuky posledních dějin CSSR/ČR, týkajících se období socialismu. Tvrdí, že výuka je jednostranná, nepravdivá a zkreslená.
http://aktuálně.centrum.cz/domácí/společnost/článek.phtml?id=627569

Můj názor je, že něco na tom patrně bude. Jak říká předsedkyně, na téměř každé době je i něco pozitivního, a to by se nemuselo, či nemělo zapomínat.

Školy nemají vyučovat ani komunismus, ani antikomunismus, nýbrž, vzdělání, charakter, občanské hodnoty, slušnost, pravdu, snášenlivost, upřímnost, hrdosta a národní cítění.

Pokud byl komunismus tak strašný a zločinný, tedy museli být i zločinci ti, kteří s ním souhlasili, aktivně se účastnili, nebo i ti, kteří kývali. To tedy zřejmě ne zcela.

Vyučujte zločiny a omyly komunismu, byly. .......... Jaké jsou však zločiny a omyly kapitalismu? Bylo by dobře se o nich také zmiňovat, aby výuka byla vyvážená.

Zápory
Za komunismu neexistovala možnost právního soukromého podnikání, zejména malého a středního. Svobody slova, pohybu, názoru a smýšlení byly velmi omezené.
Pokud se jedinec rozhodl systému se postavit, kritizovat ho, stal se více či méně pronásledovaným.
50ta, poválečná léta byla horší než ta 70ta a 80ta, kdy již nedocházelo k těžkým pronásledováním.

Ke kladům socialismu, které je třeba zmínit, patřily neexistence zločinu, hulvátství, vysoká úroveň bezplatného vzdělání jakož i zdravotní péče, právo na práci, průměrné dobrá životní úroveň a zvyšování počtu obyvatelstva.

Socialismus, který je možno označit za pozitivní stagnaci, vychoval řadu generaci předních umělců, vědců, osobnosti, lidí, kteří se pak dokázali rozhodnout a provést změny za sametové revoluce 1989.

K dalšímu kladům patří, že převrat byl nenásilný, komunisté se po dohodě s opozici vzdali moci.
Zločiny kapitalismu

K ním po roce 89 patří velká vlna zločinu, násilného a majetkového, vraždy, těžká vlna prostituce, staleprobihajici zánik mnoha podniku, úpadek a rozprodej národního průmyslu. Rozkrádání - "privatizace" bývalého socialistického majetku osobami za socialismu ve vysokých funkcích.

Dále:
Drogy. Epidemie drogové závislosti, kde Čechy patří v Evropě k zemím s drogové nejzávislejší mládeži, a také s největším počtem vězňů na obyvatelstvo.
Co je to ve školách učí, když ne vyvarovat se svinstva drog? Že "socialismus byl strašný" ? Tak to by zcela nestačilo.

Extremismus. Souvisí zřejmě s celkovým nedostatekm vhodného právního rámce v zemí.
Bezdomovstvi. Toto představuje porušování základních lidských práv. Zprávy hovoří již o 10000 spoluobčanů, kteří skončili na kapitalistické ulici.

Kdo má těžší úděl, bezdomovec, či politický vězeň?

Zmíním i zdánlivě formující se přílišné rozdíly v majetku, které by daly tušit, že se propadáme spíše do pozdního feudalismu, namísto aspirce k modernímu lidovému kapitalismu.

Závěrem tedy říci, vyváženost, osvicennost je na místě, nikoliv jednostranně odmítání a unáhlené soudy - české historie, české současnosti a taktéž i budoucnosti.

Pragmaticky pohled je na místě. Smír. A jasno je, že záležitosti obecně dnes je možno řídit a provádět lépe, než jsou cinneny.

clanek a diskuse na www.zima/vyuka www.zi.ma/cas www.zi.ma/dnes

Žádné komentáře:

Okomentovat

FriendFeed.com/novinky

Blog Widget by LinkWithin